Sinds de vorige update van september is er een hoop gebeurd binnen de ontwikkeling van de ILS Configurator. Een flink deel van de bouwstenen van dit online platform (voor het samenstellen en beheren van de informatiebehoefte binnen een project) is inmiddels gemaakt. Binnen de drie ontwikkelsporen worden deze bouwstenen getest en verbeterd en worden de voorbereidingen getroffen voor de volgende stappen. Christiaan de Wit, technisch ontwerper | BIM coördinator bij RoosRos Architecten en ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van de ILS Configurator geeft een update.
ILS Configurator: volle vaart vooruit
Wat is de stand op dit moment?
Op dit moment is het binnen de testomgeving mogelijk om een account aan te maken, je rol te definiëren en projecten aan te maken. Vervolgens kun je objecten en aspecten toevoegen aan de ILS, kun je die toewijzen aan een discipline en kun je fases aanwijzen waarin informatie over die objecten en aspecten nodig is. Je kunt daarna personen aanwijzen die verantwoordelijk zijn voor een discipline, zodat zij kunnen controleren of ze de gevraagde informatie ook daadwerkelijk kunnen leveren. Dit kan per object of per aspect worden aangegeven en je kunt er een opmerking bij plaatsen. Degene die het project heeft aangemaakt ziet deze beoordeling direct verschijnen in zijn eigen account en kan in overleg met de andere partijen de ILS aanpassen.
Tegelijk wordt er hard gewerkt aan het opstellen van de vragen en antwoorden voor de vragenwizard. Door voor verschillende toepassingen inzichtelijk te maken welke informatie benodigd is, kun je straks met de vragenwizard een groot deel van de ILS al vooraf laten klaarzetten. Op die manier bespaar je niet alleen veel tijd bij het opstellen van de ILS, maar wordt er tegelijk ook gewerkt met een uniforme uitvraag. De informatie leverende partijen kunnen hun proces daarop gaan inrichten en op die manier ook tijd besparen, terwijl het ook mogelijk wordt om controles verregaand te automatiseren.
De teams van de ILS Ontwerp & Engineering en Aedes zijn inmiddels goed op weg met het herstructureren van hun bronnen. Waar dit eerst was opgebouwd in Excel, wordt het nu opnieuw opgezet in een bestandsstructuur die in de ILS Configurator kan worden gebruikt. Ook vanuit de installatiebranche wordt gebogen over het inbrengen van hun informatiebehoefte. Er wordt getest met de Ifc-opbouw (bSDD) die door buildingSMART beschikbaar is gesteld in een (Linked Data) bestandsstructuur en er wordt hard gewerkt aan het op dezelfde wijze ontsluiten van de NL/SfB-codering.
De komende maanden
Met nog enkele ‘ontwikkelsprints’ te gaan, komt de eerste publieke versie (Minimum Viable Product) in zicht. Het DigiGo BIM Loket is daarom gestart met de voorbereiding van de lancering. Wil je daar ook bij zijn? Hou dan de website van het DigiGo BIM Loket in de gaten! Als je nog wil bijdragen aan het zetten van de puntjes op de ‘i’ van de ILS Configurator, meld je dan hier aan. Welke punten zijn er dan nog om te verbeteren? Binnen het applicatiespoor zal nog worden gewerkt aan een overzichtsspagina waarop je terecht komt als je bent uitgenodigd voor de beoordeling van een ILS en er zijn nog flinke stappen te zetten bij de uitwerking van de gebruikerservaring binnen de vragen wizard. Het contentspoor zal komen tot een afronding van de inhoud van de vragen wizard en de koppeling met de bronnen. Maar ook ná de lancering is er nog genoeg te doen! Er zijn nog veel wensen voor de ILS Configurator die nog niet in de eerste publieke versie verwerkt zullen zijn. Bij de uitwerking daarvan is ook behoefte aan de input van gebruikers en deskundigen. En we hopen natuurlijk dat de hele branche massaal gebruik zal gaan maken van de ILS Configurator, maar dat zal niet vanzelf gaan. Ben jij enthousiast over de ILS Configurator en heb je goed netwerk waarbinnen je het gebruik kunt promoten, of kun je op een andere manier bijdragen bij de adoptie? Meld je ook dan aan!
Bovenstaand beeldmateriaal is gebaseerd op de testomgeving en bedoeld is om een eerste indruk te geven