Wat is je achtergrond?
Ik heb een achtergrond in HR en heb lange tijd in het buitenland gewoond en gewerkt. Sinds 2002 begonnen we, mijn man en ik en later kwam daar onze dochter bij, aan een groot en leerzaam avontuur. We woonden eerst een aantal jaar in Genève, Zwitserland, daarna Antwerpen en na België streken we voor 8 jaar neer in Cincinnati, Ohio. Je beseft in het buitenland nog meer dan in je geboorteland, hoe waardevol een netwerk is en hoe belangrijk verbinden is. En ik mag wel stellen dat ik steeds beter werd in het verbinden, het opbouwen en onderhouden van netwerken. Als expats vorm je elkaars vangnet, je leert flexibel te zijn, je aan te passen aan gewoontes en gebruiken. Zoals het gastvrije van de Amerikanen, de punctualiteit van de Zwitsers en het bourgondische van de Belgen. Leerzaam was ook dat ik verschillende functies heb bekleed, van vrijwilliger voor Amnesty International in België tot het opzetten van mijn eerste bedrijf in Ohio.
Na ruim 13 jaar gingen we terug naar Nederland en ik voelde me eerlijk gezegd een vreemde in eigen land. Dit wordt wel de “reverse culture shock” genoemd. Jij bent veranderd en je verdwaalt soms in de wirwar van allerlei regels. Ik werd zo weer gewezen op het belang van het hebben van een goed netwerk. Vanuit Oisterwijk startte ik het volgende avontuur, waarbij LinkedIn meer dan alleen een waardevolle kaartenbak bleek; het is een fantastisch medium passend bij de rode draad in mijn leven, namelijk mensen met elkaar verbinden.
In de LinkedIntrainingen laat je zien hoe LinkedIn werkt en hoe het vóór je kan werken om jouw klant te vinden. Waar begin je?
Essentieel is het duidelijk en professioneel neerzetten van je profiel. Focussen op wie je bent en wat je doet. Realiseren dat in je profiel de inhoud, thematiek en termen waarop jij gevonden kunt worden vermeld staan. Zorg dat je opvalt. Besef dat je LinkedIn profiel onderdeel is van een groter communicatienetwerk. De inhoud en vorm van je LinkedIn profiel moet overeenkomen met andere communicatiemiddelen, zoals de website van je bedrijf, uitingen op sociale netwerken als facebook, Instagram, etc. Afvragen wat voor mogelijkheden LinkedIn biedt; onderzoeken welke van die mogelijkheden passen bij de doelen die je met LinkedIn voor ogen hebt en realiseren welke kansen er liggen. Duidelijk maken wat je wel en niet met LinkedIn wilt of kan. Daar begint al de volgende stap: het formuleren van een strategie.
‘Besef dat je LinkedIn profiel onderdeel is van een groter communicatienetwerk.’
Wat is van belang in je strategie?
De duidelijkheid van je profiel en de content, zoals eerder vermeld, is erg belangrijk. Daarnaast en vooral ook helder voor ogen hebben wat wil je bereiken? Waarvoor zet je het in? Dit kan zijn: het aankondigen van workshops, publicaties, symposia of het doorlinken naar nieuwsbrieven, website, etc. Belangrijk is ook inzicht hebben in hoeveel tijd je wil en kan steken in LinkedIn. Belangrijk is ook een lange en korte termijn strategie formuleren. Voor de lange termijn is authentieke en opvallende content belangrijk. Op de korte termijn is van belang op wat en wie je wel en niet reageert met jouw comments. Kennis vergaren over hoe het algoritme van LinkedIn werkt, zodat je weet wat wel werkt en wat niet. Daardoor inzicht krijgen in zinvolle tijdsbesteding; met weinig tijd een optimaal resultaat halen. Leer de trucjes om op de radar te komen.
Is die strategie in de creatieve sector anders dan in andere sectoren?
De kern blijft link en verbind. Elke sector heeft bepaalde karakteristieken. Ik heb zelf affiniteit met de creatieve sector en dat vergroot mijn enthousiasme in het geven van trainingen in deze sector. Ik verzorg voor de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) al jaren met veel plezier de LinkedIn trainingen. En nu dus ook voor de BNA Academie.
Voor elke sector geldt het belang van een professionele uitstraling. In de creatieve sector wordt bijzonder beeldmateriaal geproduceerd, zet dat in als trigger om aandacht te trekken. Na elke workshop wordt ook een handboek toegestuurd om als naslagwerk te gebruiken. Ik pas deze per sessie aan en daarnaast is er de mogelijkheid om trainingen op maat te volgen.
Je maakt een verschil tussen een persoonlijk profiel en bedrijfsprofiel; wat is daarbij van belang?
Met je bedrijfsprofiel heb je minder bereik. Bij LinkedIn ligt de focus op persoonlijke contacten. Ik vind dat je als ZZP’er met je profiel wat meer vrijheid hebt dan een groot bedrijf of instantie. Als ZZP’er kan je, laat ik het zo formuleren, wat meer schuren of humor gebruiken in je content. Zorg ten alle tijden voor consequentie in de content en de vorm van je persoonlijke en je bedrijfsprofiel; bijvoorbeeld door het gebruik van dezelfde logo’s. Als er verschillende partners in een bedrijf zijn, zorg dan – door overleg – dat er een overeenkomstig beeld is van het bedrijf. Ik blijf het herhalen: zorg voor een professionele uitstraling; daarbij helpt ook dat je verdiept in degene met wie je verbindt en hoe zij LinkedIn inzetten.
‘Leer de trucjes om op de radar te komen.’
LinkedIn bestaat al meer dan 20 jaar en de manier van communiceren is sindsdien deels veranderd. Ik krijg zelf het idee dat de toon wat meer persoonlijker en soms ook meer activistisch wordt. Wat zijn de risico’s van jezelf presenteren?
Professionaliteit en authenticiteit staan voorop. Wat voor beeld wil je dat de ander, de bedrijven, de mogelijke opdrachtgevers, etc. van je krijgen. Ik vind dat je heel goed moet nadenken over hoe je privé en professie van elkaar kunt scheiden. Of hoe je juist een heel eigen en daarmee opvallend profiel kunt creëren door privé en professie wel op een afgewogen manier met elkaar te verbinden.
Met je ervaringen in het buitenland kun je bij uitstek toelichten hoe er internationale verschillen zijn in het gebruiken van LinkedIn en de manier van presenteren en communiceren.
Terug in Nederland viel me op hoe direct wij zijn in onze communicatie. Dit schept duidelijkheid maar er zit ook een risico in om te bot over te komen. Elke cultuur kent zijn eigen (onuitgesproken) regels omtrent de wijze van communiceren. Het loont enorm de moeite om je daarin te verdiepen en draagt bij aan een succesvolle en effectieve strategie van je LinkedIn gebruik en daarmee het vergroten van je netwerk.
Ten slotte, wat als je maar weinig reacties op je LinkedIn posts krijgt?
Uit eigen ervaring weet ik, en laat ik ze stille aanbidders noemen, dat er genoeg mensen zijn die je volgen maar niet reageren op je LinkedIn posts. Bij bijeenkomsten komen ze naar me toe en laten weten hoe enthousiast ze over mijn berichten zijn en dat ze me al jaren volgen. Daarnaast krijg ik vaak klanten via een aanbeveling van iemand die mij volgt op LinkedIn. Een bewijs van dat je nooit moet stoppen met netwerken en consequent aanwezig zijn op dit platform loont.