Architecten staan er bekend om hard en lang te werken. Is het niet voor de klant dan is het wel om zichzelf te bewijzen. Het moment dat de wereld door corona iets langzamer ging draaien, leek daarom in eerste instantie nog niet eens zo slecht. Aangezien alles stilviel was een welverdiende afleiding in de vorm van vakantie of recreatie helaas geen optie meer, maar daardoor ontstond er wel tijd. Tijd voor reflectie, tijd om te beseffen waar je mee bezig bent, tijd om na te denken waar je voor staat en welke koers je gaat varen. Helaas bracht het ook onzekerheid; gaan projecten wel door? En komen we straks niet in een recessie? Het thema van de BNA Architectendag was dan ook niet voor niets Inter<>actie. We moeten wat doen!
Op de BNA Architectendag werd er gesproken of dit dan het moment zou zijn voor een transitie in de architectuurwereld. Een mind-shift die ervoor zorgt dat we nu écht allemaal circulair gaan bouwen en allemaal samen voor een betere en mooiere wereld gaan zorgen. Het antwoord daarop was duidelijk: wacht niet af, verschuif de norm voor jezelf, become the purpose en ga de samenwerking aan met anderen.
Wij zijn ons bureau begonnen doordat we meermaals met elkaar aan projecten hebben samengewerkt. We leerden daardoor steeds beter wat we aan elkaar hebben en op welke expertise we kunnen leunen. Door samenwerken word je professioneler. Niet alleen voor de buitenwereld maar ook voor jezelf. Het is niet meer ik ben en ik vind, maar wij zijn en wij staan voor. Samenwerken blijkt in grote en kleine vorm belangrijk te zijn, merkt ook het panel van de BNA Architectendag op.
Waar belangrijke termen als duurzaamheid en circulariteit de afgelopen jaren op deze dag nog maar eens herhaald worden, is de Architect als Consultant niet eerder genoemd. Als consultant gebruik je je expertise niet alleen als traditioneel ontwerper, maar zie je je onderneming als platform om je kennis te delen waarvan ontwerpen een onderdeel is. Onder mijn collega’s merk ik dat ze een brede interesse hebben. Nu het normaal wordt dat grote bureaus niet meer alleen architecten / bouwkundigen in dienst hebben, kan het zeker meerwaarde hebben om architecten te laten meedenken in andere sectoren zoals de overheid of de tech-industrie.
In deze periode waarin alles digitaal gaat, is het lastig jezelf als bureau te onderscheiden en acquisitie te doen. Des te moeilijker is het om jezelf online te positioneren. Op de Architectendag werd in de sessie Online Verleiden door Ries Meertens nog eens benadrukt hoe belangrijk het is om te laten zien waar je voor staat via social media of je website. Wees vooral niet de architect die alles kan en alles wil, maar maak een keuze om je gewenste klanten specifiek te kunnen bedienen. Maak die keuze, maak het echt en laat zien wie je bent. Dit is natuurlijk een lastige maar ontzettend belangrijke opdracht en je moet maar net over de kwaliteiten beschikken om dit goed online uit te kunnen en willen dragen.
Tijdens het panelgesprek werd uitvoerig gesproken over dat de architect vaak nog te ver gaat door zijn beste / hoogste / mooiste / duurzaamste / meest circulaire project meermaals te promoten op de talrijke (sociale) platformen om andere architecten te overschaduwen en hopende zo die nieuwe opdrachtgever te vinden. Juist nu zouden samenwerking en het waarmaken van gezamenlijke ambities naar voren moeten komen, vindt het panel. Voor ons is het al lastig om als klein bureau de aandacht te krijgen en dus laat je alles zien waar je trots op bent. Want waar je als jonge architect met een eigen bureau niet alleen ontwerper bent, ben je naast ondernemer ook ineens websitebouwer, tekstschrijver, grafisch ontwerper, social media specialist, boekhouder en nu dus ook consultant. Focus is dus essentieel om alle bordjes omhoog te kunnen houden en de aandacht en tijd vrij te kunnen maken voor dat wat je belangrijk vind.
Aan het eind van de Architectendag presenteerde BNA-directeur Fred Schoorl toekomstscenario’s voor (post-)coronatijd. Deze doelscenario’s die door de BNA zijn opgesteld geven een goede richting aan waar je als bureau op kan focussen en ik denk zeker dat elk bureau moet nadenken welke kernwaarden bij zijn of haar bureau past. Zowel Purposed als Entrepeneur past bij jonge bureaus zoals de onze en hebben de focus om met onze gestelde kernwaarden een gezonde duurzame onderneming te hebben waarin we de klant willen ontzorgen en de wereld iets beter proberen te maken.
BNA Jong kernteam
Met BNA Jong ondersteunt de BNA jonge professionals en bureaus in hun ontwikkeling als ruimtelijke ontwerpers van de toekomst. De leden van het kernteam agenderen behoeften en geven mede vorm aan de programmering van de BNA.
Leden BNA Jong kernteam:
Maarten Fillius, Partner bij APTO architects
Fieke Grooters, oprichter Made by Phi
Bram van den Heuvel, oprichter Strikwerda van den Heuvel
Bart Knuvers, oprichter O.A. architectuur
Thomas Rodemeier en Evelien Rodemeier, oprichters rdmr architects
Jozien Timmer, architect bij MVSA
Olly Veugelers, architect Benthem Crouwel Architects
Willem Wopereis, architect bij Hofman Dujardin
De leden van het kernteam zijn of werkzaam bij een BNA bureau of eigenaar van een BNA bureau, afgestudeerd als architect, interieurarchitect, landschapsarchitect of stedenbouwkundige en jonger dan 40 jaar.
Meer weten over BNA Jong? Neem contact op met Esther Blanken, Caroline Gentner, Marieke Istha of Manon Mastik via netwerken@bna.nl